Ольга Іванків: чому бюджет грантового проекту – одна з найважливіших його частин?


Випускниця післядипломної освіти «Менеджер європейських проектів у фінансовій перспективі ЄС 2014 – 2020» від фундації CEASC Ольга Іванків – практик із багаторічним досвідом у написанні грантових проектів і управлінні ними. Пані Ольга спеціалізується на надзвичайно важливій сфері – бюджеті проекту. Тому її думка і важлива і найбільш актуальна. Почути її буде важливо людям, які всерйоз збираються залучати гранти для реалізації проектів. Адже ця тематика ще досі огорнута неймовірною кількістю міфів і упереджень.

Пані Ольго, розкажіть про себе?
Я у 2006 році закінчила Східноукраїнський національний університет імені Лесі Українки за спеціальністю "Облік та аудит". Вже на останньому курсі університету пішла працювати бухгалтером невеликого підприємства. Директор цього підприємства займався паралельно громадською діяльністю, тому я вже заодно й почала здійснювати контроль та звітувати за кошти громадської організації. З того все й почалося. Потім були інші підприємства, викладання у Східноєвропейському національному університеті імені Лесі Українки, але паралельно завжди працювала у громадському секторі.

Зараз працюю в "Центрі розвитку місцевого самоврядування", який створений за підтримки Програми ЄС для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» та Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Центр забезпечує всебічну підтримку функціонування вже діючих ОТГ, а також сприяє утворенню нових територіальних громад в області - забезпечую облік, фінансовий контроль та звітування перед донором.

Ви випускниця післядипломної освіти з управління європейськими проектами. Чому вирішили здобути таку освіту?

Оскільки Україна обрала шлях євроінтеграції, то маємо вчитися працювати із Європейським союзом. Поки що в Україні дуже мало спеціалістів, які вміють працювати із європейськими проектами та європейськими грошима, тому мусимо переймати досвід найближчих сусідів та вчитися у них. Мене зацікавила програма «Менеджер європейських проектів у фінансовій перспективі ЄС 2014 - 2020», бо там я могла структуровано познайомитись із основами та методикою написання проектів. Особливо актуальним був практичний досвід європейських проектних структур. 

Чи втілюєте отримані знання на практиці? Скільки наразі маєте написаних/підтриманих проектів? До яких донорів?

Я працюю у проектній сфері з 2005 року, тому із основами вже була знайома. Проте розширювати свої горизонти завжди необхідно.  
На моєму рахунку вже більше 20 реалізованих проектів, у яких я брала участь як фінансовий менеджер. Моєю спеціалізацією є бюджети проектів, тому працювала із бухгалтерськими документами проекту, а також звітуванням про витрачені кошти в рамках проекту. Щодо донорів із якими працювала, то це і Міжнародний фонд "Відродження", і програма MATRA KAP в Україні, Програма Польща-Білорусь-Україна 2007-2013,  інші.

Що важче – написати, реалізувати чи відзвітувати проект?
На мою думку, ці процеси є замкненим колом, оскільки при написанні проекту треба правильно та реально описати всі завдання та дії, за рахунок яких буде досягнута мета проекту. Також важливо розуміти, що від вас хоче побачити донор у проектній заявці. Чому це треба реально? Тому що ви одразу повинні усвідомлювати, що за умови отримання гранту - вам же його й реалізовувати, а, відповідно, і виконувати всі дії та процедури, описані у проектній заявці. Знову ж таки - при плануванні, та особливо при складанні бюджету треба залучити фахівців - бухгалтерів, адже всі дії в рамках проекту повинні відповідати законодавству України. Іноді береш проект, доходиш до бюджету - і.... весь бюджет потрібно переписувати та вносити зміни, адже неможливо виконати заплановане в межах нашого законодавства. Звітування - знову ж, особливий процес, адже кожен донор має свої вимоги до звітів. Це і мова звітів, і форма звітів, трактування курсів валют. Помилки при звітуванні призводять до затримки наступного траншу, до зриву плану реалізації проекту.

Ваша спеціалізація - бюджети проектів. Розкажіть про це. Перший або найцікавіший досвід
Я за освітою - бухгалтер, тому бюджети проектів - це моє. Сьогодні, в умовах підвищеної уваги до діяльності громадських організацій, особливо важливим є правильно написати бюджет проекту, витрати якого повинні бути в рамках законодавства України. Досить часто людям, які пишуть описову частину проекту, потрібно пояснювати та відстоювати певні статті бюджету, адже, з однієї сторони, їх потрібно відобразити правильно в обліку, з іншої сторони - забезпечити реалізацію проекту та вписати туди всі витрати, які можуть виникнути.
Кожен проект - це своєрідний виклик та вихід із зони комфорту, адже кожного разу треба підлаштовуватись під вимоги донора. Для мене особливість кожного проекту полягає в команді проекту. Особливо приємним є те, що із колегами, з якими починала працювати на початку свої проектної діяльності сьогодні вже є друзями.

Які перспективи кар’єрного зростання існують для менеджера європейських проектів? Або чи варто займатися проектною діяльністю?

Проекти - це відносно невеликий, обмежений проміжок часу. Тому для мене, як для бухгалтера, це забезпечує відсутність так званої "рутини бухгалтерської роботи", забезпечує постійну зміну діяльності, зміну команди, зміну "картинки".

Щодо професійного зростання - при постійній роботі над собою, достатньому професійному досвіді є перспектива навіть очолити донорську організацію. 


Коментарі