Польське економічне диво

У рамках бізнес-стажувань, які організовує Фундація «Центральноєвропейська Академія навчання та сертифікації» (CEASC), українські підприємці знайомляться із можливостями започаткування власного бізнесу в країнах ЄС. Адже маючи фірму в Євросоюзі, набагато легше вивести свої товари та послуги на європейський ринок. Польща, створюючи всі умови для розвитку підприємництва, упевнено претендує на позиції лідера Східної Європи та за останні роки  демонструє дивовижні економічні успіхи. Її досвід у розвитку та підприємництві МСБ може бути корисним не лише поодиноким підприємцям, які прагнуть вивести бізнес на глобальний ринок, але й тим, хто залучується до здійснення реформ у самій Україні

Зміна філософії ведення бізнесу


Польща переорієнтувалася на інновації і стартапи, які потребують зовсім інших інструментів та підходів до моделі ведення бізнесу. При традиційній моделі бізнесу підприємці працювали кожен сам для себе, тримали все у великій таємниці і ні з ким не ділилися. Почати бізнес було важко, адже для цього потрібен нормальний стартовий капітал. Це призвело до того, що більшість поляків працювали в роботодавця, не маючи відповідної освіти та досвіду для започаткування власного бізнесу.
12 років тому безробіття в Польщі було на рівні 20-25%, а в деяких регіонах країни досягало 30%. Населення масово почало виїжджати за кордон. Коли експерти провели дослідження, то побачили, що люди не готові працювати на себе, вони шукали робоче місце у роботодавців аби отримувати платню.
Переламним став 2004 рік, коли Польща вступила до Євросоюзу (ЄС), отримавши перше фінансування. ЄС і влада Польщі вирішили, що значну частку грошей треба скерувати на навчання людей створенню власного бізнесу. Громадянам сказали: ось вам знання, навики, інструменти і починайте вести свій бізнес.
З’явилося безліч інституцій, мереж, пунктів, які давали можливість, маючи свою ідею і не витрачаючи своїх грошей, спробувати себе в бізнесі. Це стимулювало розвиток підприємництва. Потім до цього процесу підключився уряд, змінюючи законодавство, в першу чергу, у сфері оподаткування, впроваджуючи заходи для легалізації бізнесу. Внаслідок реформ поляки подолали корупцію та відмовились від зарплати в конвертах.
У багатьох польських компаніях  використовують американські бізнесові моделі в управлінні персоналом. Керівник компанії (і величезної корпорації, і маленької фірми) спілкується на рівних з усіма своїми підлеглими. Поляки перейняли американський підхід рівності й демократії.
Інформація про те, як правильно вести бізнес, стала доступнішою. Поляки підхопили один з важливих трендів  ЄС – зміцнювати середній клас і створювати умови для його розвитку. Активно запрацювали сотні фінансових інструментів, які допомагають залучити кошти з ЄС у бізнес для ефективної роботи.

Фінанси для бізнесу

Існує думка, що головне бути першим на ринку, нехай навіть за рахунок позичених коштів, аніж двадцятим за свої гроші. Маючи бізнес-ідею, полякам не треба чекати невідомо скільки – є можливість одразу розпочати власну справу. У Польщі поєднуються різні джерела фінансування бізнесу – кошти ЄС, банківські кредити, лізинг. Щоби швидше розпочати діяльність, польські фірми віддають до 40% інвесторам, ідуть на умови проекту та вимоги Європейської Комісії.
Тож на які ж джерела фінансування, на які  фінансові ресурси від початку ведення бізнесу і на шляху до створення великої фірми, бренду, марки…
можуть розраховувати підприємці в Польщі?
– власні ресурси (не звітуємо ні перед ким, не винні нікому). Зрозуміло, що в такому разі зобов’язання не виникають.
– дотаційні кошти – до фінансування з європейських фондів і програм. У минулому семирічному бюджеті Польща на підтримку МСБ отримала  62 млрд євро з бюджету ЄС. Віддавати кошти, як правило, не треба, але буде купа паперової роботи, аудит під час реалізації проекту, перевірки результатів.
– державні гроші, які даються на ведення свого бізнесу (набагато менше, але теж доступні).
– кредити та запозичення;
– банківський ресурс.
За підтримки уряду та представництва ЄС також є механізми надання кредитів для фірм на створення нових робочих місць під мінімальні відсотки на довгостроковий період.
Звичайно, кошти треба буде повернути, але то дешеві гроші.

Також власний приватний капітал підприємцям надають багаті бізнесмени.
Наприклад, інвестують у 10 різних проектів, і навіть, якщо 80% із них виявляться неуспішними, то з інших 20% вони можуть отримати 4000% прибутку.
Що ж стосується зобов’язань, то тут можуть бути різні умови, але:  з боку підприємця є ідея, зі сторони інвестора – гроші та відсоток у статутному фонді.
Починати бізнес у Польщі можна навіть у дуже молодому віці. Головне – правильно оформлена ідея. На цьому етапі використовуються або власні кошти, або фондові джерела. Далі можуть залучатися інвестори.
У Польщі для кожного рівня розвитку фірми опрацьовані низки рішень, методик, інструментів. Немає універсального рецепту, як стати мільйонером, але його компоненти вже давно опрацьовані та необмежені. Якщо підприємець хоче з найнижчого рівня дістатися вершини,  у сфері консалтингу з кожного етапу діє система підтримки бізнесу.
У Польщі багато людей, орієнтованих на основне місце роботи, зарплати. Сьогодні в Кракові рівень безробіття становить 3,5%. А якщо цей рівень нижчий за 6%, то про нього взагалі не говорять. Отже, можна констатувати, що в Польщі немає безробіття, а є люди, які не хочуть, або не можуть працювати. Багато громадян не бажають займатися власною справою, бо це потребує великої роботи, в першу чергу, над собою, адже значно зростає рівень відповідальності.
У Польщі в середньому на постійному місці роботи люди заробляють від 300 (мінімально законодавчо усталена зарплатня) до 5000 євро.
Але немає жодної межі заробітку, коли людина стає власником бізнесу і дохід залежить від неї.

Бізнес-тренди у сучасній Польщі

Networking
Полягає у тому, що найефективніше бізнес ведеться при особистому контакті з партнерами. Підтримуючи цей тренд, у Польщі з’явилася низка інституцій для спілкування бізнес-середовища.

Вміння продавати продукт та послугу
Ефективніше працює фірма, яка має кращий маркетинг, ніж та, яка має суперпродукт, але не вміє його продавати.

Інституції підтримки бізнесу
У Польщі поширена думка, що краще між собою дружити і допомагати один одному розвивати бізнес, аніж робити все самому. Тому у бізнес-середовищі переважає не конкуренція, а синергія зусиль. Як правило, для цих цілей створюються бізнес-клуби. Наприклад, Business Centre Club – одна з перших організацій, яка об’єднала підприємців між собою. Членство в цій організації коштує біля 3000 доларів на рік. Клуб пролобіював низку законів під інтереси бізнес-середовища на рівні держави. Також члени організації отримують допомогу в консалтингу, пошуку фінансів та інвестицій. Не менш активно працюють такі структури, як Lewiatan Business Angels, Arena bisnesu, Teem, Polska przedszembiorcza, Академічні інкубатори, бізнеслінки, інвестиційні проекти.

Фінасування з європейських фондів
Країна активно залучає безповоротні кошти для розвитку підприємництва. Завдяки коштам з європейських фондів та програм було створено 400 тис. нових робочих місць, 30 тис. організацій отримали підтримку, створено 247 інституцій оточення бізнесу. Також 1500 університетів отримали фінансування, майже 2 тис. наукових лабораторій розробили та впровадили в життя близько 4 тис. нових технологій.

Розвиток регіонів через підтримку бізнесу

У східній частині Польщі, яка межує з Україною, запроваджено проект «Польська всходня», спрямований на підняття економіки, конкурентності та інноваційності регіону.
Одна з перших програм, запроваджених в рамках проекту – TechnoparkBiznesHub, метою  якої є створення сприятливих умов для розвитку підприємництва. Якщо є гарна ідея, то в рамках програми виділяється 250 тис. євро  безповоротної дотації на започаткування бізнесу в регіоні. Більше того, підприємцю надаватимуть консалтингові послуги на усіх стадіях створення фірми. Програма складається з 4 етапів: набору проектів через інтернет-платформу (оцінюється бачення, параметри продукту, необхідні ресурси), відбору проектів, інкубації, реалізації.
Найбільш цікавим є етап інкубації або підтримки. З підприємцями працюють консультанти, експерти Єврокомісії, бізнесмени. Існує окремий безкоштовний пакет базових послуг та моніторингу, надається робоче місце, маркетингова підтримка, розробка логотипу, бренду, технічна підтримка, проектування, послуги бухгалтера, юриста. Після завершення цього етапу підприємець вирішує, брати чи ні 250 тис. євро. Усе це робиться для того, щоб мінімізувати ризики.
Якщо підприємець вирішив, що цей бізнес йому підходить, фахівці допоможуть розвивати його і вивести на рівень потужної компанії. Єдина вимога – 3 роки необхідно вести цю діяльність у тому ж регіоні.
Таким чином, розвиваючи і підтримуючи бізнес, стимулюючи підприємництво, регулюючи безробіття, Польща отримує низку позитивних ефектів. У країні розвивається інноваційна економіка, долається бідність, формується платоспроможний попит, виправляються перекоси у регіональному розвитку, удосконалюються наука і технології. Польща стає більш конкурентоздатною на глобальному рівні через розвиток людського потенціалу. Зрештою, це той шлях, яким може піти й Україна.

Інноваційні автомийки

Через додаток у мобільному замовляється послуга миття машини. Робітники автомийки отримують повідомлення про замовлення теж на мобільний. У рюкзаку в них є все необхідне обладнання: засоби для миття, спрій, яким обробляють авто, ганчірка зі спеціальної тканини, що не пошкоджує поверхню та легко знімає бруд. Інноваційний підхід полягає у тому, що вимити машину можна будь-де, не використовуючи воду та не лишаючи бруду, який просто збирається в мішки для сміття. Оплата здійснюється також за допомогою мобільного телефону. Зараз у Польщі створюється мережа таких мобільних авто мийок.

http://robotodavets.in.ua/2016/08/01/polske-ekonomichne-dyvo.html



Коментарі